سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستگاه های چهار محوره برای چه حوزه هایی مناسب هستند؟

چهارمحور چیست؟

با توجه به پوشش دادن محور های مختلف در این دستگاه‌ها، با قطعیت بالایی می توان ادعا کرد که دستگاه فرز cnc چهار محور در بیشتر صنایع تولیدی و قطعه سازی کاربرد دارد. این دستگاه از لحاظ سرعت عملکرد و همچنین از لحاظ کیفیت کار برتری محسوسی نسبت به دستگاه پرینتر سه بعدی دارد. هزینه تمام شده نهایی آنها هم نسبت به دستگاه های 5 محور و 6 محور هم کمتر است.

بنابراین معمولاً این دستگاه‌ها در بیشتر حوزه‌های صنعتی که نیاز به برش های سه بعدی پیچیده دارند قابل استفاده بوده و می توان از آن در صنعت قطعه سازی، تولید قطعات الکترونیکی، صنایع نظامی، حوزه های پزشکی و موارد مشابه استفاده کرد.

دستگاه فرز cnc چهار محور انتخاب ایده آلی برای کارگاه های خانگی و کارگاه های کوچک نیست، زیرا به عنوان یک دستگاه پیشرفته شناخته شده و معمولاً در حوزه های سبک تر توجیه اقتصادی ندارد. البته نمونه های رومیزی و کوچک آنها در بازار وجود دارد که شما می توانید با قیمت ارزان‌تر آن‌ها را پیدا کنید.

دستگاه فرز CNC سه محور سه فاز

دستگاه فرز CNC سه محور سه فاز نو ساخت ایران NC دستگاهی است که قابلیت فرمان‌پذیری از طریق کدها و منطق ریاضیاتی را دارد در این دستگاه حضور کاربر (اپراتور) برای کار با دستگاه محدود به ایستادن این فرد پشت بخش کنترل کننده دستگاه می باشد و نوشتن برنامه های حرکتی آن هم فقط برای یکبار انجام میشود. و دیگر دستگاه این عمل را بصورت خودکار هر چند بار که بخواهیم تکرار می نماید البته بدون حضور کاربر. نوع دیگر ماشین CNC ، دستگاه فرز CNC است که می تواند برش، حکاکی و تراش را روی چوب، فلز، سنگ و شیشه انجام دهند. ماشین CNC خود انواع مختلفی مانند دستگاه CNC لیزر فلزات، دستگاه CNC لیزر غیر فلزات، CNC فرز و … دارد. کاربرد دیگر ماشین CNC فرز در سنگ است که می‌توان با آن حکاکی سنگ مزار، تراش پایه های سنگی، معرق سنگهای مرمر و … را انجام داد.

دستگاه فرز CNC چهار محور

دستگاه فرز CNC چهار محور تا حدود زیادی همان فرآیند برش دستگاه فرز CNC سه محور را انجام می‌دهد و در آن از یک ابزار برش برای حذف قسمتی از یک قطعه کار و ایجاد شکل و مشخصات مورد نظر استفاده می‌شود. با این تفاوت که در دستگاه‌های چهار محور از یک محور اضافی استفاده شده است و بخشی از فرز کاری به کمک آن صورت می‌گیرد. به همین دلیل از دستگاه‌های فرز چهار محور برای برش در سه جهت X و Y و Z استفاده می‌شوند.

در ضمن در این دستگاه‌ها امکان چرخش در اطراف محور X هم فراهم می‌شود که تحت عنوان محور A شناخته می‌شود. بنابراین استفاده از دستگاه می‌تواند امکان برش‌های پیچیده‌تر به صورت سه بعدی را به ما بدهد. دستگاه فرز CNC چهار محور زمانی مفید است که ما به دنبال سوراخ‌کاری یا برشکاری در کنار یک قطعه یا در اطراف سیلندر ساخته شده باشیم. بنابراین دستگاه خیلی راحت‌تر می‌توانند ابزار برشی را در جهت‌های مختلف حرکت دهد و برش‌ها و سوراخ‌کاری های پیچیده‌تر را انجام دهد

پارامترهایی که دستگاه فرز CNC سه محور را با چهار محور از هم متمایز می‌سازد به قرار زیر است:

  1. قیمت دستگاه فرز CNC: دستگاه فرز CNC چهار محور برای کارگاه‌های صنعتی و بزرگ انتخاب می‌شود و قیمت آن نسبت به دستگاه فرز CNC سه محور گران‌تر است.
  2. عملکرد و کارایی دستگاه: تعداد محورهای دستگاه رابطه‌ی مستقیمی با کارایی دستگاه دارد و همچنین با زیاد شدن تعداد محورها، پیاده‌سازی الگوها پیچیده‌تر می‌شوند. بنابراین، اگر به فکر انتخاب یک دستگاه پیشرفته هستید، دستگاه فرز CNC چهارمحور بهتر است.
  3. سرعت عمل دستگاه فرز CNC: دستگاه فرز CNC سه محور و دستگاه چهار محور سرعت بالاتری در برش نمونه‌های مختلف دارند
  4. تمام

منبع : امیرصنعت